Aktinisk keratos

 
 
 
 
Jag har länge upptäckt en liten prick som sitter mitt på bröstet, alltså mitt på dekoltaget.
Den gör ont ibland, ibland river jag sönder den, ja inte med flit såklart.
den blöder osv. 
Bildresultat för svart blomranka
 
Började bli smått nojjig vad det kan vara såklart.
Bokade tid o drog iväg till Dr för en koll.
Ja de var ju då dom upptäckte andra saker oxå.
Dom fotograferade den med nån specialkamera, typ med ett mikroskop
Och nu har jag fått en diagnos på mitt bröst (dekoltage)

Aktinisk keratos 

Jag skall smörja på området Måndag, Onsdag,Fredag i 4 veckor, och sedan vänta 1 månad o
sedan eventuellt en omgång till efter det.
Dom sa att det kan blossa upp o se värre ut ett tag men att det sedan lägger sig.
Alltså nu vill man inte gå med uringat kan jag säga.
fy för faan vad jag ser ut. flera prickar har ju blossat upp, dom varar, kliar, och ömmar 
men tydligen fullständigt normalt :(
 
Vad är då Aktinisk keratos???
 
 
 
Aktinisk keratos

Skivepitelcancer går många gånger att upptäcka på ett mycket tidigt stadium, redan innan solskadan har övergått till cancer. Den här typen av solskada heter aktinisk keratos och tycks bli allt mer vanlig i takt med att förekomsten av skivepitelcancer ökar. 

Aktinisk keratos, som även kallas solkeratos, uppstår efter långvarig exponering i solen under många år. Cellerna i det allra översta hudlagret börjar dela sig allt snabbare och det skadade området får ett förtjockat utseende. 

Det vanligaste tecknet på sjukdom är en rödaktig fläck, som kan upplevas raspig när man känner på den med fingret. Den kan vara från några millimeter stor upp till flera centimeter. Fläcken läker inte trots smörjning med mjukgörande kräm. Ibland kan man pilla bort fläcken, men då brukar den ofta komma tillbaka. Framför allt drabbas hud som länge utsatts för mycket sol. Aktinisk keratos förekommer därför ofta i ansiktet, på armarna, händerna, bröstet (dekoltaget) samt öron. Tunnhåriga män brukar få fläckar på den kala hjässan. Ofta syns flera liknande cellförändringar över ett och samma hudområde

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: aldara, cancer, måndag, onsdag, skiv, smörja;

Kommentera inlägget här :